donderdag 8 maart 2012

How to make an awful criminal into a famous celebrity

De grootste viral die momenteel over het internet raast is het filmpje van 30 minuten over Kony. Kony is een crimineel die bewust tot meest populaire man van de wereld wordt gemaakt. Een crimineel die kinderen kidnapt, mishandeld en inzet in zijn leger als kindsoldaten wordt een wereldwijde bekendheid?

Dus deze crimineel wordt populair gemaakt? Een crimineel met sterallures? Een mishandelaar met meer dan 500.000 vrienden op Facebook? Waar gaat het heen met deze wereld zul je denken? Nou, maak kennis met de beste viralmarketing sinds tijden, zowel qua bekendheid als achterliggende gedachte.

Russell startte een campagne nadat hij 10 jaar geleden in aanraking kwam met Jacob uit Uganda. Hij werd geconfronteerd met de afschuwelijke situatie daar. Kinderen werden (en worden nog steeds) gekidnapt en ingezet als kindsoldaten. Ze worden gedwongen hun ouders te vermoorden. Wanneer ze proberen te ontsnappen, wordt hun nek doorgesneden. Wie hier verantwoordelijk voor is? Joseph Kony, die hier al meer dan 25 jaar (!) meer dan 30.000 kinderen heeft laten ontvoeren. Hij moet tegengehouden worden, dacht Russell. Maar hoe?

Het doel is simpel: Stop Kony. Hiervoor had Russell veel meer kracht en macht nodig, iets wat de Amerikaanse overheid hem wel kon bieden, maar simpelweg niet deed. Waarom? Omdat de Amerikaanse veiligheid of economie niet op het spel stond. Russell dacht machteloos te staan, het enige wat hij kon doen was zijn ingrijpende verhaal te vertellen. Te vertellen aan iedereen die het wilde horen, aan de hele wereld. En dat deed hij. Er ontstond een immense community rondom Kony. Omdat de overheid geen stappen ondernam, ondernamen zij de stappen. Enorme stappen, wat leidde tot donaties, reparatie van gebouwen in Uganda, opzetten van scholen, gecreëerde banen, waarschuwingssystemen. Allemaal gerealiseerd door de aanhang van de community.

Joseph Kony werd een beroemdheid. Alleen zal hij het zelf nooit gewild hebben. Doordat hij een beroemdheid werd, werden ook zijn afschuwelijke daden bekend. En daar was Russell precies op uit. Dat iedereen wist wíe Kony was, en wát hij deed. Resultaat? Een community met meer dan een half miljoen aanhangers;  'Kony's vrienden'. Maar belangrijker nog: de politiek in Amerika ging zich er mee bemoeien. Dit leidde tot de inzet van Amerikaanse troepen in Uganda, gestuurd in oktober 2011 door president Obama. Russells doel kwam dichterbij... Hij had ervoor gezorgd dat Amerika troepen had gestuurd, niet uit eigen belang, maar omdat het volk het wilde.

Maar waarom dan nu deze viral en gewilde aandacht? Er zijn toch troepen daar? Het antwoord is dat ze misschien terug worden gehaald door de overheid. Omdat deze overheid betwijfelt of het Amerikaanse volk nog wil dat de troepen uitgezonden zijn. Om dit te voorkomen startte Russel deze viral, om Kony weer onder de aandacht te krijgen. De viral gaat de hele wereld over, puur om van deze afschuwelijke crimineel een bekendheid te maken. Nu weet je waarom...

Filmpje: http://vimeo.com/invisible/kony2012 
Site: kony2012.com

3 opmerkingen:

  1. Beetje jammer dat van alle opbrengsten maar 31% naar het doel zelf gaat. Er is online al erg veel kritiek over de organisatie IC (Invisible children) en verschillende mensen roepen op om niet te doneren. Dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten.

    Neemt niet weg dat het idd een geniale viral is en het doel 'Kony beroemd maken' zeker geslaagd is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey Danielle, ik heb inderdaad ook (vooral via twitter) gelezen dat het achter de schermen niet helemaal 100% in orde is. Input voor de volgende blog!

      Wat betreft de viral, die is wat mij betreft wel 100% geslaagd.

      Verwijderen
    2. Klopt, de viral is echt top! Zag net dat het filmpje ook al op het nieuws was, dus in Nederland is hij al bekend. Hebben ze toch maar goed gedaan in 3 dagen!

      Verwijderen